کد مطلب:35019
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:19
آيا برزخ جنبه همگاني دارد؟
آيا تمام كساني كه از دنيا ميروند و به جهان برزخ منتقل ميشوند همه حيات آگاهانهاي دارند؟ يا گروهي همانند كساني كه به خواب فرو ميروند حيات برزخيشان ناآگاهانه است، و گوئي در قيامت از خواب بيدار ميشوند و هزاران سال را ساعتي ميپندارند؟
از آيه 55 سوره روم معني دوم استفاده ميشود «وَيَوْمَ تَقُومُ الساعَةٌ يُقْسِمُ الْمُجْرِمُونَ ما لَبِثوا غَيْرَ ساعَةٍ» [و روزي كه قيامت برپا ميشود گناهكاران سوگند ياد ميكنند كه جز ساعتي (در عالم برزخ) توقف نكردهاند].
البته اين در صورت است كه آيه را به معني ناچيز بودن عالم دنيا يا عالم برزخ در برابر قيامت تفسير نكنيم.
ولي بعضي از آياتي كه به مسأله برزخ اشاره ميكند ظاهراً مطلق و عام است، مانند آيه 100 سوره مؤمنون كه ظاهراً درباره همه كفار است، ميگويد «وَمِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إلي يَوْمٍ يُبْعَثُونَ» [و در پيش روي آنها برزخي است تا روز رستاخيز]. (مگر اينكه گفته شود آيه قبل خاص است و اين عام است و به وسيله آن تقييد و تفسير ميشود).
در روايات نيز كرارً به اين معني اشاره شده كه سؤال قبر تنها از دو گروه است كساني كه داراري ايمان خالص و يا كفر خالصاند، اما بقيه به حال خود رها ميشوند.
اما تعبير «يُلْهي عَنْهُمْ» [آنها را به حال خود رها ميكنند، يا از آنها صرفنظر ميكنند] مفهومش اين است كه آنها برزخ ندارند، بلكه سؤال قبر درباره آنها نيست، به عكس از روايات فشار قبر استفاده ميشود كه عموميت دارد و همه به استثناي بعضي از اولياء الله به آن گرفتار ميشوند.
پيام قرآن ج 5
ايت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.